Zelfvoorzienend tankstation voor groene waterstof in Utrecht
Er komt een zelfvoorzienend tankstation voor groene waterstof in Utrecht. Ondernemers op het bedrijventerrein Lage Weide hebben het initiatief hiervoor genomen. Het wordt een waterstoftankstation met een electrolyzer, apparatuur waarmee waterstof wordt geproduceerd met groene stroom. De gemeente Utrecht heeft nu de benodigde subsidie hiervoor toegekend.
EFRO-subsidie
Het college van burgemeester en wethouders heeft 848 duizend euro subsidie toegekend voor de realisatie van een waterstoftankstation waar door middel van een electrolyzer straks lokaal groene waterstof wordt geproduceerd met groene stroom. Tegelijkertijd wordt in dit project geïnvesteerd in vervoersmiddelen op waterstof. De subsidie komt uit een regeling van het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling (EFRO).
Duurzame ondernemers
Het duurzame plan is een initiatief van een aantal ondernemers; Henk Stamhuis (Stamhuis Groep), Berend Schols (ProfiNRG BV), Cor bij de Weg (EJP Accountants) samen met Ruben Vrijhoef (Hogeschool Utrecht) en Bert Strijker (EnergieCollectief Utrechtse Bedrijven (ECUB). De ondernemers vormen samen de ‘H2 Pioniers’. Voor de technische, economische en duurzame opschalingsmogelijkheden en verbetering van rendement is de Hogeschool Utrecht als partner aan het project verbonden.
Ondernemers samen eigenaar
De betrokken ondernemers worden samen eigenaar van het waterstoftankstation en de electrolyzer. Ze verbinden zich ertoe ook een of meerdere waterstofvoertuigen aan te schaffen. Met dit project willen de initiatiefnemers een oplossing bieden voor dilemma rond waterstoftankstations en waterstofvoertuigen: zonder waterstoftankstation geen waterstofvoertuigen, en andersom.
Zwaar en licht vervoer
Het station zal een 350 bar en een 700 bar tankvoorziening hebben, waardoor zowel lichte als zwaardere voertuigen kunnen tanken. Opslag in een mobiele container maakt daarnaast het vervoer van de geproduceerde waterstof mogelijk, waardoor ook andere afnemers er terecht kunnen, zoals scheepvaart, heftrucks en terminal trekkers.
Naar verwachting zullen de electrolyzer en het waterstoftankstation uiterlijk begin 2022 in gebruik worden genomen.