Ultralichte tank maakt rijden op waterstof voor zware voertuigen mogelijk
Een composieten waterstoftank die tegen zeer hoge druk kan. Daar werkt H2Storage aan samen met Airborne en deskundigen van TU Delft en TNO. Zo’n tank maakt het gebruik mogelijk van waterstof in zware voertuigen. Een haalbaarheidsstudie is succesvol afgerond. De bedrijven hebben nu voor de volgende fase een subsidie van bijna € 700.000 gekregen uit het Kansen voor West-programma.
Voertuigen die waterstof gebruiken als brandstof, stoten geen CO2 uit. Waterstof kan daarmee een bijdrage leveren aan duurzaam vervoer. Het probleem met waterstof is dat het volume erg groot is. Om het volume te verkleinen moet waterstof worden samengeperst. Sterk samengeperst kan waterstof alleen worden opgeslagen in materiaal dat tegen hele hoge druk kan. Nu wordt daarvoor staal gebruikt, maar staal is zwaar. Bij vervoer van waterstof in zware stalen cilinders gaat een hoop energie verloren. Dat maakt waterstof ook duur.
Er zijn al wel composieten tanks beschikbaar voor personenauto’s. Maar die kunnen niet de druk weerstaan die nodig is voor efficiënt gebruik van waterstof in zware voertuigen.
In de haalbaarheidsstudie ging H2Storage daarom op zoek naar een materiaal dat licht is en toch tegen een hoge druk kan. Dat materiaal werd gevonden in de olie- en gasindustrie. Het gaat om een composiet van onder andere koolstofvezels dat gebruikt wordt in olie- en gaspijpleidingen. De haalbaarheidsstudie, die ook subsidie kreeg uit het Kansen voor West-programma, werd daarmee succesvol afgerond.
‘Wij zien uit naar een succesvolle tweede fase met als einddoel gecertificeerde composieten vaten voor waterstof. Klaar voor opschaling en verkoop. Den Haag is voor ons de beste plek om succesvol te kunnen zijn. Den Haag heeft een uitstekend ondernemersklimaat met de juiste technologiepartners en kennisinstellingen, zoals TNO en TU Delft. En hier zijn composietenpartners die het product ook echt kunnen maken. Dat gecombineerd met een ambitieus gemeentebestuur maakt het voor ons de beste plek om gevestigd te zijn.’
Nancy Kabalt, partner H2Storage en projectleider.
Praktijktest op Technologiepark Ypenburg
In de tweede fase gaat om het testen van de tanks in de praktijk. Zo kan worden gekomen tot een certificering voor tanks die je onder hoge druk kunt zetten. Als ook deze fase succesvol wordt afgerond willen de partijen op het Technologiepark Ypenburg (Den Haag), waar al verschillende composieten bedrijven gevestigd zijn, een bedrijf opzetten voor de productie van composieten opslagcilinders voor waterstof.
Kansen voor West
In het subsidieprogramma Kansen voor West hebben de vier grote steden (Amsterdam, Den Haag, Rotterdam en Utrecht) en de Randstadprovincies (Noord- en Zuid-Holland, Utrecht en Flevoland) hun krachten gebundeld, zodat de Randstad uitgroeit tot één van de economisch sterkste grootstedelijke regio’s in Europa. De subsidie van Kansen voor West komt uit het Europese Fonds voor de Regionale Ontwikkeling (EFRO).